زیبایی یعنی ما شدن
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / فعالیت فیزیکی / فعالیت فیزیکی مناسب هر فرد با چه ویژگی هایی انتخاب می شود؟

فعالیت فیزیکی مناسب هر فرد با چه ویژگی هایی انتخاب می شود؟

تقریبا هر فردی با هر شرایطی می تواند از مزایای فعالیت فیزیکی بهره گیرد. ولی برخی شرایط جسمی ایجاب می کند فرد مواردی را هنگام فعالیت رعایت کرده و از پزشک متخصص درباره هماهنگی میزان و نوع فعالیت با توانایی‌های خویش کمک بگیرد. در ادامه به برخی از این شرایط می پردازیم.

شرکت سوشانس به عنوان یک سازمان در زمينه صنعت سلامت و تندرستي انسان و محیط زیست با 4 زير شاخه گردشگري تندرستي، تندرستی محل كار، آب درمانی و اسپا در حال فعاليت است. کوچینگ سلامت سوشانس، یکی از مراکز مدرن و پیشرفته در اصفهان است که با ارائه خدمات رژیم درمانی، و بکارگیری روشهایی برای لاغری در خدمت مراجعین گرامی می‌باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36681564 - 031 تماس حاصل فرمایید.

زنان در طول دوران بارداری و پس از زایمان

فعالیت فیزیکی در دوران بارداری بر سلامت عمومی بانوان تاثیر مثبت دارد. شواهد نشان می‌دهد خطرات ناشی از انجام فعالیت فیزیکی با شدت متوسط توسط زنان سالم باردار بسیار پایین است و حتی انجام این گونه فعالیت‌ها در دوران بارداری و پس از زایمان مزایایی همچون افزایش آمادگی قلبی تنفسی برای خانم ها در بر دارد و به آن ها کمک می‌کند پس از زایمان به وزن مناسب دست یابند.

زنان سالمی که در حال حاضر فعالیت زیادی ندارند، باید در طول دوران بارداری و پس از زایمان، در هفته حداقل 150 دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط انجام دهند. ترجیحا این زمان باید در طول هفته تقسیم شود و میزان فعالیت خود را به تدریج افزایش دهند، البته نیازی به انجام فعالیت شدید نیست.

آن دسته از زنان بارداری که عادت به انجام فعالیت هوازی شدید دارند ، می‌توانند فعالیت فیزیکی را در طول دوران بارداری و بعد از زایمان ادامه دهند به شرطی که تندرستی خود را حفظ کرده و با پزشک خود در مورد چگونگی، زمان میزان و شدت فعالیت خود مشورت کنند تا مطمئن شوند شرایط پزشکی خاصی ندارند که مانع از فعالیت آنان شود.

در دوران بارداری، زنان باید بعد از سه ماهه اول، از تمرین‌هایی که نیازمند دراز کشیدن روی کمر است، خودداری کنند. همچنین باید از انجام فعالیت‌هایی که خطر سقوط یا آسیب‌های شکمی را افزایش می دهند مانند سوارکاری، اسکی سرعت، فوتبال و بسکتبال اجتناب کنند.

 فعالیت فیزیکی برای همه

بزرگسالان دارای معلولیت

بزرگسالان دارای معلولیت شامل بیماران مبتلا به سکته مغزی، آسیب نخاعی، ام اس، بیماری پارکینسون، دیستروفی عضلانی، فلج مغزی، قطع عضو، بیماری روانی، ناتوانی فکری و زوال عقل می‌باشند.شواهد و مطالعات انجام شده حاکی از اهمیت فعالیت فیزیکی منظم و مزایای سلامتی آن برای افراد معلول می‌باشد. از جمله اثرات مثبت فعالیت برای این افراد، ارتقاء آمادگی قلبی عروقی و عضلانی، بهبود سلامت روان و توانایی بهتر انجام وظایف زندگی روزمره است.

افراد بزرگسال معلول باید با مراقب بهداشتی خود درمورد میزان و نوع فعالیت فیزیکی که برای توانایی آنها مناسب است مشورت کنند و بدین ترتیب برنامه فعالیت فیزیکی خود را با توانایی‌هایشان هماهنگ سازند.این افراد در صورتی که قادر باشند، باید حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت متوسط یا 75 دقیقه در هفته فعالیت شدید هوازی، یا ترکیبی از این دو نوع فعالیت را انجام دهند. فعالیت هوازی باید در مقاطع زمانی حداقل 10 دقیقه‌ای صورت گیرد و ترجیحا باید این زمان در کل طول هفته تقسیم شود.این افراد اگر قادر باشند باید فعالیت‌های تقویت عضلانی متوسط یا شدیدی را انجام دهند که امکان درگیر کردن گروه‌های عضلانی را در 2 روز هفته یا بیشتر فراهم سازند.

اگر این افراد قادر به پیروی از این دستورالعمل ها نیستند، باید بر اساس توانایی‌های خویش در فعالیت فیزیکی منظم مشارکت کرده و از بی تحرکی اجتناب کنند. فعالیت‌های ویلچرمحور بسیاری وجود داردکه این افراد می‌توانند انجام دهند. کسانی که از ویلچر استفاده می‌کنند، می توانند از فیزیوتراپ خود بخواهند به آنها کمک کند تا بهترین گزینه را انتخاب نمایند.

افراد دارای شرایط پزشکی مزمن

بزرگسالان مبتلا به بیماری‌های مزمن باید فعالیت فیزیکی منظم داشته باشند، زیرا می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی آن هاکمک کند. نوع و میزان فعالیت باید با توانایی فرد و شدت بیماری مشخص شود.فعالیت فیزیکی برای این افراد دو کاربرد درمانی و پیش‌گیرانه دارد؛ یعنی هم می‌تواند به روند درمان بیماری فعلی کمک کند ،از جمله برنامه‌های توانبخشی که باید تحت نظارت متخصص انجام شود و هم باعث پیشگیری از بیماری‌های جدید می گردد. این افراد باید تحت مراقبت پزشکی باشند و با پزشک خود درباره نوع و میزان فعالیت مناسب مشورت کنند.

افراد مبتلا به آرتروز

افراد مبتلا به آرتروز، باید فعالیت بدنی منظم داشته باشند تا خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن دیگر مانند بیماری‌های قلبی یا دیابت نوع 2 را کاهش دهد و به حفظ وزن بدن کمک کند.شواهد علمی نشان می‌دهد که هر دو فعالیت هوازی و فعالیت تقویت ماهیچه، برای این افراد مزایای درمانی دارد و اگر فعالیت فیزیکی به صورت ایمن انجام شود، بیماری یا درد را تشدید نمی‌کند.

مطالعات نشان می‌دهد که فعالیت منظم، می‌تواند به بهبود درد، عملکرد فیزیکی، کیفیت زندگی و سلامت روان این افراد کمک کند.افراد مبتلا به آرتروز باید نوع و میزان فعالیت فیزیکی را با توانایی‌ها و شدت مشکل خود هماهنگ سازند. معمولا پزشکان و متخصصان به این افراد فعالیت‌هایی را پیشنهاد می‌دهند که به فرد فشار وارد نکند، دردناک نباشد و خطر آسیب دیدگی مفصلی پایینی داشته باشد. مانند شنا و پیاده‌روی.

افراد مبتلا به دیابت نوع 2

فعالیت فیزیکی اثرات درمانی مهمی بر افراد مبتلا به دیابت دارد. همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر از جمله بیماری قلبی را در این افراد کاهش داده و به فرد برای داشتن وزن مناسب کمک می‌کند.فعالیت فیزیکی با شدت متوسط به مدت 150 دقیقه یا بیشتر در هفته به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی کمک می‌نماید. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 حتما باید با پزشک خود درباره فعالیت مناسب شرایط خود مشورت نمایند. این افراد باید گلوکز خون خود را بررسی کرده و مراقب آسیب دیدگی پای خود باشند.

صفحه اینستاگرام دکتر مینا رضایی

بهبودیافتگان از سرطان

افرادی که از سرطان نجات یافته‌اند، همانند دیگر بزرگسالان باید به فعالیت فیزیکی منظم بپردازند. فعالیت فیزیکی می‌تواند عوارض جانبی درمان سرطان را کاهش داده و خطر ابتلا به دیگر بیماری‌های مزمن را در این افراد کاهش دهد.تحقیقات نشان می‌دهد افراد مبتلا به سرطان سینه یا روده بزرگ که از نظر فیزیکی فعال هستند، کمتر در معرض مرگ پیش از موعد یا عود مجدد سرطان می‌باشند.افرادی که سرطان آنها درمان شده است، باید با پزشک خود مشورت کنند تا برنامه فعالیتشان را با توانایی‌ها و شرایط سلامتی خود هماهنگ کنند.

افراد مبتلا به مشکلات ریوی از جمله آسم

قدم زدن، دوچرخه‌سواری، شنا و تنیس از جمله فعالیت های فیزیکی هستند که احتمال کمی برای تشدید بیماری آسم را دارند. به خصوص اگر آسم به خوبی کنترل شده باشد. اگر مشکلات ریوی دیگری مانند بیماری مزمن انسداد ریوی دارید، با پزشک خویش در مورد با تمریناتی که برای شما مناسب است هماهنگ کنید.

دکتر مینا رضایی بنیانگذار کوچینگ سلامت سوشانس، آماده خدمت رسانی به مراجعین محترم در زمینه های پوست، زیبایی و لاغری می‌باشند. لطفا جهت تعیین نوبت و کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با مرکز پوست، مو، لیزر و لاغری دکتر مینا رضایی با شماره تلفن 36681564 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان مردوایج ، نبش چهارراه رسالت جنوبی ، مجتمع مرداویج ، طبقه 4
تلفن : 36681564 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بهترین روشهای درمان سلولیت چیست؟بهترین روشهای درمان سلولیت چیست؟

رشته اندرمولوژی به عنوان يك رشته كاملاً جديد و مطرح در رشته پوست، در سطح جهان می باشد. در اين روش به علت افزايش خونرسانی و گشاد شدن عروق و سيستم لنفاتيک، تخليه چربی ها بهتر صورت می گيرد و به تدريج حجم منطقه ای كه دارای ديستروفی (تجمع غيرعادی) چربي و سلوليت می باشد، کاهش پیدا می کند. ... ادامه مطلب

لاغری و کاهش وزن با رژیم غذاییلاغری و کاهش وزن با رژیم غذایی

رژیم لاغری سالم، نوعی رژیم است که در عین کمک به کاهش وزن هیچ خطری برای بدن ایجاد نکند، سلامتی ما را حفظ کرده و یا حتی ارتقاء دهد. چنین رژیمی حتماً روی دریافت مواد مغذی و حیاتی مورد نیاز بدن تأکید دارد و ما را از مصرف آنها منع نمی‌کند. ... ادامه مطلب

همه چیز در مورد دستگاه کویتیشنهمه چیز در مورد دستگاه کویتیشن

انجام ورزش به همراه رژيم غذايي كم كالري، قطعا كاهش وزن را به همراه خواهد داشت ولي گاهی، مانند زمانيكه ميخواهيم اين اتفاق سريعتر رخ بدهد و يا برای از بین بردن چربيهاي موضعي كه در برابر ورزش و رژيم مقاومت ميكنند؛ ميتوان از روشهاي كمكي مانند کویتیشن جهت رسيدن به اين هدف استفاده كرد. ... ادامه مطلب

هیپنوتیزم درمانی چیست و چگونه موجب آرامش میشود؟هیپنوتیزم درمانی چیست و چگونه موجب آرامش میشود؟

هیپنوتیزم حالتی از بیداری ، آرامش ، تمرکز ، تجسم ، تصور ، ارتباط با ناهشیار یا ضمیر ناخودآگاهمان و حالتی از کنترل است تا به شما کمک کند استرس هایتان را کم ‌کنید و به آرامش رسیده و از حس و حال بهتری بهره مند شوید. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465