زیبایی یعنی ما شدن
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / لاغری و تناسب اندام / اهمیت وعده های اصلی غذایی در داشتن تغذیه سالم

اهمیت وعده های اصلی غذایی در داشتن تغذیه سالم

برای داشتن اندامی مناسب و شرایط بدنی سالم، مهمترین مسئله در کنار ورزش کردن، رعایت اصول نکات تغذیه ای است. در این بحث برای نزدیک شدن به داشتن تغذیه سالم، به وعده های غذایی و اهمیت آنها می‌پردازیم.

شرکت سوشانس به عنوان یک سازمان در زمينه صنعت سلامت و تندرستي انسان و محیط زیست با 4 زير شاخه گردشگري تندرستي، تندرستی محل كار، آب درمانی و اسپا در حال فعاليت است. کوچینگ سلامت سوشانس، یکی از مراکز مدرن و پیشرفته در اصفهان است که با ارائه خدمات رژیم درمانی، و بکارگیری روشهایی برای لاغری در خدمت مراجعین گرامی می‌باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36681564 - 031 تماس حاصل فرمایید.

وعده صبحانه

صبحانه‌ی سالم میل کنید. خوردن صبحانه منظم می‌تواند خطر ابتلا به کلسترول بالا، دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی را کاهش دهد و عملکرد شما در وظایف وابسته به حافظه را بهبود بخشد، همچنین پرخوری بدون انگیزه در دیگر وعده‌های غذایی را به حداقل رسانده، مصرف مواد مغذی ضروری را بالا برده و به تحت کنترل نگه‌داشتن وزن شما کمک کند.

توصیه می شود حجم صبحانه خود را در حد متعادل و میزان کالری آن را پایین (در حدود 300 تا 400 کالری) نگه‌دارید. میزان محصولات لبنی پرچرب و گوشت را به حداقل برسانید. سه گروه ماده غذایی را در صبحانه خود بگنجانید تا صبحانه‌ای سالم و متعادل داشته باشید: یک سوم صبحانه‌ شامل پروتئین( مانند تخم‌مرغ آب‌پز سفت، پنیر کم‌چرب، یا آجیل)‌، یک سوم غذاهای حاوی نشاسته( مانند نان یا بلغور جو تهیه شده از دانۀ کامل) و یک سوم میوه.

به علاوه شیر بدون چربی یا شیر سویا، کره بادام زمینی طبیعی، نان تهیه شده از گندم یا جو به صورت غلات کامل سبوس‌دار، بیسکوییت‌های ترد و وافل‌های تهیه شده از دانۀ کامل از جمله موارد مناسب برای صبحانه می‌باشند. برای تنوع می‌توانید برای صبحانه خود، پیتزایی با نان غلات کامل و مواد سالم تهیه نمایید. به خاطر داشته باشید که گوشت‌های اصلاح‌ یا فرآوری شده‌ مانند سوسیس در این صبحانه نمی‌گنجند، چرا که سدیم و چربی اشباع این‌گونه گوشت‌ها بالاست.

اهمیت وعده های غذایی

وعده نهار و شام

برای تدارک ناهار یا شام متعادل و سالم، تقریباً نیمی از بشقاب شما بایستی سبزیجات باشد، یک‌چهارم آن پروتئین کم‌چرب از قبیل ماهی، مرغ، بوقلمون یا حبوبات و یک‌‌چهارم دیگر غلات کامل همچون یک تکه نان تهیه شده از دانه‌ی کامل، یا نصف فنجان برنج قهوه‌ای، یا پاستای تهیه شده از گندم کامل.می‌توانید مقدار کمی چربی سالم مانند یک قاشق غذاخوری روغن سالم و سرکه برای روی سالاد استفاده کنید. از وعده شام به عنوان فرصتی برای جبران هرگونه کمبود مواد مغذی استفاده کنید که ممکن است طی روز متحمل آن شده باشید. چنانچه در وعده ناهار به میزان کافی و یا هیچ میوه یا سبزیجاتی مصرف نکرده‌اید، اکنون این فرصت را دارید.

میان‌وعده‌

میان‌وعده‌هایی که از مواد غذایی سالم تهیه شده باشند، از اهمیت بالایی برخوردارند و می‌توانند با تثبیت قند خون شما که سوخت مورد نیاز سلول‌های بدن می‌باشد، به حفظ سطوح انرژی شما کمک کنند. با افت قند خون که ممکن است در اثر عدم مصرف غذا به مدت چهار ساعت رخ دهد، احساس خستگی به شما دست می‌دهد. به علاوه، چنانچه یک ساعت پیش از فعالیت بدنی، غذایی سالم مرکب از کربوهیدرات، پروتئین و مقداری چربی میل کنید، طی ورزش انرژی و استقامت بیشتری خواهید داشت و برای کسب انرژی فوری، ذخایر گلیکوژن شما دست‌نخورده باقی خواهند ماند.

بنابراین، تجربۀ ورزشی بهتر و در طول روز نیز انرژی بیشتری برای فعالیت‌های بعدی خواهید داشت. بهتر است ظرف مدت 30 دقیقه پس از 60 دقیقه ورزش سنگین هوازی، میان‌وعده‌ای حاوی کربوهیدرات‌ و پروتئین میل کنید. سوخت‌گیری می‌تواند به بازسازی ماهیچه‌ها کمک کند و جایگزین ذخایر گلیکوژن ماهیچه‌ها شود تا روز بعد احساس خستگی نکنید.

آدرس اینستاگرام دکتر مینا رضایی

متاسفانه، میان‌وعده‌های پرطرفدار اغلب غذاهایی را شامل می‌شوند که شما را در معرض خطر بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا، کلسترول بالا، دیابت، سکته مغزی و دیگر موقعیت‌های تهدید‌کنندۀ زندگی قرار می‌دهند. به علاوه، اگر مراقب نباشید، خوردن میان‌وعده ممکن است منجر به افزایش وزن شود.

سالم‌ترین میان‌وعده‌ها میوه، سبزیجات، آجیل و لبنیات می‌باشند. سه میان وعده در روز توصیه می‌شود و هر‌وعده حاوی 150 کالری یا کمتر باشد و نمک یا شکر افزوده زیادی نداشته باشد. پیش از صرف میان‌وعده، از خود بپرسید «آیا واقعاً گرسنه هستم؟ » بسیاری از ما اضطراب، خستگی و حتی تشنگی را با گرسنگی اشتباه می‌گیریم.

دکتر مینا رضایی بنیانگذار کوچینگ سلامت سوشانس، آماده خدمت رسانی به مراجعین محترم در زمینه های پوست، زیبایی و لاغری می‌باشند. لطفا جهت تعیین نوبت و کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با مرکز پوست، مو، لیزر و لاغری دکتر مینا رضایی با شماره تلفن 36681564 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان مردوایج ، نبش چهارراه رسالت جنوبی ، مجتمع مرداویج ، طبقه 4
تلفن : 36681564 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان لک صورت با مزوتراپیدرمان لک صورت با مزوتراپی

مزوتراپی جزو روشهای غیر جراحی و کم عارضه است که برای رفع بسیاری از مشکلات پوستی کاربرد دارد. مزوتراپی با تزریق کوکتل های مناسب عارضه پوستی شما صورت می‌گیرد و با نتایج بسیار موثری همراه است ... ادامه مطلب

میکروبلیدینگ ابرو چیست؟میکروبلیدینگ ابرو چیست؟

میکروبلیدینگ یکی از جدیدترین روش هایی است که برای پر کردن فضای خالی ابروها و همچنین فرم دهی و قرینه سازی ابروها انجام می شود. در این روش از ابزار مخصوص میکروبلیدینگ استفاده می شود. ... ادامه مطلب

ریزش موی آندروژنیک، شایعترین علت ریزش مو در زنان و مردانریزش موی آندروژنیک، شایعترین علت ریزش مو در زنان و مردان

معمولترین و شایعترین علت ریزش مو در آقایان و خانم‌ها عامل پر قدرت آندروژنتیک می‌باشد. اصطلاح (آندرو) از آندروژن یا هورمان‌های مردانه ساز مانند (دی هیدروتستوسترون) و (تستوسترون) گرفته شده که وجود آن‌ها برای ریزش موی آندروژنتیک هم در آقایان و هم در خانم‌ها لازم هستند ... ادامه مطلب

لیزر موهای زائد برای چه کسانی مناسب نیست؟لیزر موهای زائد برای چه کسانی مناسب نیست؟

لیزر موهای زائد به یکی از پرطرفدارترین روش های رفع موهای ناخواسته بدن تبدیل شده است که در سال های اخیر تقاضا براى لیزر موهای زائد افزايش زیادی داشته است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465